جستجو

معرفی حراست

سخن اول
 
 1- به نظر شما حراست چگونه جائی است و چه اهدافی را دنبال می کند؟
2- اطلاعات شما در رابطه با شرح وظایف حراست تا چه حدی است؟
3- آیا می دانید حراست در چه مواردی می تواند یاری رسان شما باشد؟
4- آیا می دانید شما در چه مواردی می توانید حراست را یاری کنید؟               
5- آیا می دانید در چه مواقعی باید به حراست مراجعه نمائید و چگونه مسائل و مشکلات خود را مطرح نمائید؟
سعی ما در این مقوله آشنایی بیشتر شما نسبت به وظایف و روش خدمت رسانی حراست به همکاران عزیز
می باشد.امید است که در این راه قدم کوچکی برداشته باشیم.

تعریف حراست
حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد.از لحاظ عرف اداری
حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و
وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و      
اقسام انحراف های موجود به عهده دارد.

جایگاه قانونی

 سیستم اداری حراست ها با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگی ها، وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشند.

 

نقش حراست در پیش گیری از وقوع تخلف ها

 سه نقش اساسی حراست به منظور پیشگیری از وقوع تخلف‌ها در سازمان به شرح زیر می باشد:

اول : نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده .

دوم : نقش اصلاح کننده یا درمان کننده .

سوم : نقش جداکننده از سیستم .

این وظیفه خطیر حراست از جهاتی شبیه به نهادهای بهداشتی درمانی است چنانچه این نهاد در ابتدا سعی بر آن دارد که ابتدا از هر آلودگی و بیماری پیشگیری نماید و در مرحله بعد اگر احتمالاً کسی آلوده شد او را درمان نماید و در نهایت اگر دو روش قبلی موثر واقع نشد او را همچون یک عضو مرده و فاسد شده بدن از سیستم جدا کرده و دور بیاندازد.

چنین نقشی را حراست در سازمان ایفاد می کند . حراست در هر سازمان با پیش بینی نوع تخلف ها و جراِئمی که ممکن است در آن سازمان به وقوع بپیوندد سعی می کند به انحاء مختلف ، چشم و گوش کارکنان آن سازمان را به روی دام ها و کمین های سر راه گشوده و آنها را هوشیار و آگاه سازد .

با این کارها اولاً : جلوی خسارت های احتمالی که مسلّماً هزینه های سنگینی برای سیستم در برخواهد داشت، گرفته می شود .

ثانیاً : به این وسیله جلوی انتشار تخلف ها و انحراف ها در بین کارکنان گرفته می شود .